Vastned herfinanciert met vijfjarige gesyndiceerde kredietfaciliteit van €300 miljoen

KREDIETFACILITEIT DRAAGT BIJ AAN VERDERE VERLAGING FINANCIERINGSKOSTEN

Vastned, de beursgenoteerde Europese vastgoedonderneming met focus op venues for premium shopping, sluit een vijfjarige doorlopende kredietfaciliteit van € 300 miljoen met een syndicaat van vijf banken.

Met deze doorlopende kredietfaciliteit zijn vrijwel alle in 2015 aflopende bilaterale kredietfaciliteiten geherfinancierd. Daarnaast worden met deze nieuwe faciliteit kortlopende kredietfaciliteiten omgezet in een voor vijf jaar gecommitteerde kredietfaciliteit. De kredietfaciliteit, met expiratiedatum 1 februari 2020, kent een variabele rente met een marktconforme marge. Naast verlenging van de gemiddelde looptijd van de leningenportefeuille draagt de gesyndiceerde kredietfaciliteit ook bij aan het verder verlagen van de financieringskosten en zorgt het voor een nog betere spreiding bij verschillende banken.

In het syndicaat van banken participeren de reeds bestaande kredietverstrekkers van Vastned, zijnde ABN AMRO, Belfius, BNP Paribas, ING Bank en Rabobank, elk voor € 60 miljoen. De banken waren allen bereid om voor een hoger bedrag te participeren. Het overeengekomen bedrag van € 300 miljoen geeft Vastned voldoende flexibiliteit voor toekomstige acquisities.

ING Bank acteert als coördinator en facility agent. Kempen & Co trad op als financieel adviseur in deze transactie.

Deze nieuwe faciliteit past volledig in de eerder geformuleerde doelstellingen van onze conservatieve financieringsstrategie. Dat de kredietfaciliteit was overtekend in combinatie met de gunstige voorwaarden waartegen we deze kredietfaciliteit konden afsluiten onderschrijft ons sterke risicoprofiel en sterkt ons in ons vertrouwen in de gekozen strategie.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned belegt in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,5 miljard.