Vastned verkoopt belang in winkelcentrum Het Rond in Houten aan Altera Vastgoed

Vastned, het beursgenoteerde Europese winkelvastgoedfonds met focus op venues for premium shopping, heeft haar 50% belang in winkelcentrum Het Rond in Houten verkocht aan mede-eigenaar Altera Vastgoed.

Winkelcentrum Het Rond is altijd een goede belegging voor Vastned geweest. In lijn met onze strategie verkopen wij dit winkelcentrum, omdat Het Rond niet langer past in de portefeuille, waarbij wij ons richten op de populairste winkelstraten in de grotere steden met een historische binnenstad. Door deze verkoop hebben wij het aandeel high street shops in Nederland verhoogt van 60% naar 68%.
René Hogenboom, Algemeen directeur van Altera Vastgoed
Als sectoraal vastgoedfonds voor Nederlandse pensioenfondsen richten wij ons op Nederlands vastgoed en onze winkelportefeuille van € 750 miljoen wordt met deze aanschaf verder uitgebreid. We weten wat we kopen, omdat we immers al jaren mede-eigenaar zijn en zullen het centrum verder exploiteren, inclusief aanvullende diepte investeringen.
René Hogenboom, Algemeen directeur van Altera Vastgoed

Altera en Vastned waren beide 50% eigenaar van winkelcentrum Het Rond, waardoor Altera een logische koper van het belang van Vastned was. Het winkelcentrum omvat 111 winkelunits, 1 kantoorruimte en 2 parkeergarages. Het totale winkeloppervlak bedraagt circa 28.000 vierkante meter en kent een  brutojaarhuur van circa € 6,6 miljoen. Momenteel is de bezettingsgraad van het winkelcentrum 97,9%.

De panden Onderdoor 3-13, 4/4a en Spoorhaag 130-134/ Achterom 1-5 maken geen deel uit van het gezamenlijke bezit met Altera Vastgoed en vallen buiten deze transactie. De levering van het winkelcentrum zal naar verwachting op 1 oktober 2013 plaatsvinden. Vastned zal de opbrengsten gebruiken voor balansversterking en de acquisitie van high street shops, zoals de recente aankopen in de P.C. Hooftstraat Amsterdam en de cluster van high street shops in het luxueuze gedeelte van de Cours de l’Intendance in Bordeaux.

Vastned is een beursgenoteerd Europees winkelvastgoedfonds met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned belegt in geselecteerde geografische markten in Europa en Turkije, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Vastned bezit daarnaast aantrekkelijke winkelcentra en retail warehouses. Huurders van Vastned zijn sterke, toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,8 miljard.