Vastned breidt core city assets portefeuille verder uit; Verhuurt Calle Serrano 36 in Madrid; Voordracht nieuwe commissaris en herbenoeming CEO

Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op ‘venues for premium shopping’, heeft haar core city assets portefeuille in de afgelopen periode uitgebreid met een totaalbedrag van € 37,9 miljoen. Tevens is overeenstemming bereikt met een nieuwe huurder voor Calle Serrano 36 in Madrid. Daarnaast zal tijdens de aandeelhoudersvergadering (‘AvA’) op 18 april 2019 Jaap Blokhuis worden voorgedragen als nieuwe commissaris van Vastned. Taco de Groot zal tijdens die AvA worden voorgedragen ter herbenoeming als CEO.

We zijn trots dat we onze core city assets portefeuille in Parijs, Madrid en Amsterdam hebben kunnen uitbreiden met vier nieuwe aankopen. De acquisities passen in onze strategie en sluiten naadloos aan bij de clusters in onze portefeuille. We hebben tevens meerdere niet-strategische panden verkocht in Nederland en Frankrijk om het risicoprofiel van onze portefeuille verder te verlagen. In Madrid hebben wij overeenstemming bereikt met een gerenommeerde internationale retailer voor de verhuur van Calle Serrano 36, waardoor alle panden in Spanje binnenkort weer volledig verhuurd zullen zijn. We zijn trots dat we door de VBDO zijn uitgeroepen tot meest transparante vastgoedonderneming van Nederland op het gebied van belastingen. Daarnaast zijn wij verheugd over de voordracht van Jaap Blokhuis als nieuwe commissaris van Vastned. Zijn ruime ervaring als bestuurder en commissaris, alsmede zijn brede achtergrond in de vastgoedsector maken hem de ideale opvolger van Jeroen Hunfeld. Tot slot voel ik mij vereerd dat de Raad van Commissarissen mij tijdens de komende AvA voordraagt ter herbenoeming als CEO.

Acquisities
In Parijs heeft Vastned haar cluster in de populaire wijk Le Marais uitgebreid met twee core city assets.

Het eerste object betreft de hoekwinkel Rue des Francs Bourgeois 12, welke is gekocht voor € 16,0 miljoen inclusief acquisitiekosten. Het pand werd gekocht zonder huurder en voorafgaand aan de aankoop heeft Vastned al een huurovereenkomst met een nieuwe retailer getekend, die ingaat per 2 januari 2019. De makelaar op deze transactie was Dominique Moati van 3 SIX 9.

Het tweede object betreft Rue des Francs Bourgeois 10, dat verhuurd is aan Guerlain. De aankoopprijs bedroeg € 12,0 miljoen inclusief acquisitiekosten.

Vastned bezit nu 7 winkelpanden in Le Marais, met een totale waarde van circa € 85 miljoen, waarmee Vastned één van de grootste winkelvastgoedeigenaren is in deze historische wijk.

In Madrid werd Calle de Fuencarral 27 gekocht voor € 4,2 miljoen inclusief acquisitiekosten. Dit pand is verhuurd aan Comptoir des Cotonniers. Het naastgelegen pand is ook eigendom van Vastned en is verhuurd aan Birkenstock.

In Amsterdam werd Reguliersdwarsstraat 80-84 gekocht voor € 5,7 miljoen inclusief acquisitiekosten. De acquisitie betreft drie geschakelde panden, waarvan de begane grond wordt verhuurd aan Italiaans restaurant Sale e Pepe. Boven het restaurant bevinden zich zes appartementen, waarvan één groot appartement zal worden gesplitst in twee appartementen en volledig zal worden gerenoveerd. De verkopende partij was Heeneman & Partners, die werd geadviseerd door P van den Bosch Retail.

Desinvesteringen
Vastned heeft diverse niet-strategische panden in Nederland en Frankrijk verkocht voor een totaalbedrag van € 5,3 miljoen. In Nederland zijn de volgende mixed retail locations verkocht: Oosterdijk 58 in Sneek, Ruiterskwartier 127 en 135 in Leeuwarden, Friesestraat 14 en Weeshuisstraat 9 in Coevorden, Kerkstraat 87 in Hilversum, Grote Bredeplaats 26 en Kleine Bredeplaats 8-10 in Harlingen, Nieuwstad 57-59 in Doetinchem en Hoofdstraat 157 in Hoogeveen. In Frankrijk werden de resterende units verkocht in Centre Commercial Beaubreuil en Centre Commercial Limoges Corgnac, hetgeen erin geresulteerd heeft dat ons aandeel in beide winkelcentra in Limoges nu volledig is verkocht.

Verhuuractiviteit
Vorige week heeft Vastned op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met een internationale retailer voor de huur van Calle Serrano 36 in Madrid. De huurovereenkomst zal naar verwachting op korte termijn worden ondertekend, waarna ook de naam van de retailer bekend zal worden gemaakt.

Voordracht nieuwe commissaris
De heer Jaap Blokhuis zal tijdens de AvA op 18 april 2019 worden voorgedragen ter benoeming als nieuw lid van de Raad van Commissarissen van Vastned, voor een periode van vier jaar. Jaap Blokhuis begon zijn carrière bij Nationale-Nederlanden Vastgoed/ING Real Estate waar hij zich bezighield met residentieel- en retailvastgoed, asset- en fondsmanagement. Van 1999 tot 2012 bekleedde hij de functie van CEO binnen Redevco, waar hij verantwoordelijk was voor de transformatie naar een onafhankelijk asset management- en ontwikkelingsbedrijf. Van 2014 tot 2017 was de heer Blokhuis CEO van Multi Corporation, waar hij verantwoordelijk was voor (her)ontwikkeling en daarnaast de onderneming heeft getransformeerd naar een onderneming gericht op retail asset management. Momenteel is Jaap Blokhuis commissaris bij Vesteda en Heembouw, alsmede adviseur bij Egeria Real Estate. De beoogd commissaris zal de opvolger zijn van Jeroen Hunfeld, wiens laatste zittingstermijn afloopt.

Voordracht herbenoeming CEO
De Raad van Commissarissen zal tijdens de AvA op 18 april 2019 Taco de Groot voordragen ter herbenoeming als statutair directeur van Vastned in de functie van CEO. De herbenoeming van Taco de Groot zal geschieden voor een periode van vier jaar.

Belastingtransparantiebenchmark
Op 22 november 2018 heeft de Nederlandse Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) de “Tax Transparency Benchmark 2018” gepresenteerd: een rapport waarin 76 Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen worden vergeleken op het gebied van belastingtransparantie. Vastned behaalde met 20 punten de beste score binnen de vastgoedsector en bereikte hiermee een gedeelde achtste plaats van de in totaal 76 onderzochte bedrijven.

Vastned is een beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming (Euronext Amsterdam: VASTN) met focus op “venues for premium shopping”. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden. Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,6 miljard per eind september 2018.