Trading update Q3 2015

Vastned verwacht direct resultaat 2015 van minimaal €2,50 per aandeel

Hoofdpunten:
- Bezettingsgraad eind Q3 2015: 96,5% (premium city high street shops: 98,8%)
- Vastned sluit 114 huurcontracten af ter waarde van €8,4 miljoen in de eerste negen maanden van 2015
- Verhuuractiviteit van premium city high street shops in de eerste negen maanden 2015 leidt tot 33,5% hogere huren
  (verhuuractiviteit totale portefeuille: 0,4% negatief)
- Portefeuilles in premium cities Antwerpen en Parijs (na balansdatum) groeien met €27 miljoen door acquisities
- Verwacht direct resultaat 2015 bevestigd op minimaal de bovengrens van de eerder afgegeven bandbreedte van
  €2,40 - €2,50 per aandeel

Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op ‘venues for premium shopping’, houdt bezettingsgraad hoog en bevestigt verwachting van het direct resultaat voor 2015 op minimaal de bovengrens van de eerder afgegeven bandbreedte van €2,40 - €2,50 per aandeel.

Gedurende de afgelopen drie maanden hebben we een groot aantal huurcontracten afgesloten die ertoe leidden dat de bezettingsgraad hoog bleef en er huurstijgingen op de premium city high street shops werden gerealiseerd van gemiddeld 15%. Door de toenemende vraag van retailers naar high street shops op bekende winkelstraten zien we een verdere stijging van de huren in deze straten. Zo hebben we op de acquisitie van Steenweg 28 in Utrecht eind 2014, een huurverhoging van 35% weten te realiseren op het huurcontract dat wij met Timberland afsloten. Ook op minder populaire winkellocaties hebben we veel huurcontracten weten af te sluiten, ondanks de toenemende polarisatie in het retaillandschap en faillissementen van grote retailers zoals Miss Etam en Van Dalen.

De kwaliteit van de portefeuille werd verder versterkt door diverse acquisities. Acquisities, zoals in Antwerpen en Parijs van high street shops met toonaangevende huurders zoals 7 For All Mankind, Adidas en Suite.341 dragen zichtbaar bij aan de kwaliteitsverbetering en groei van de portefeuille van premium cities. Het zijn winkelbestemmingen in het historische stadsdeel met een beperkt aanbod voor en grote vraag van retailers. Hierdoor zijn wij positief over zowel verdere huur- als waardeontwikkeling van de high street shops in deze populaire winkelstraten. Wij zullen de strategie gericht op groei van de clusters in Europese premium cities stap-voor-stap en pragmatisch voortzetten. Voor het direct resultaat 2015 verwachten wij dat minimaal de bovengrens van de eerder afgegeven bandbreedte van €2,40 - €2,50 per aandeel gerealiseerd zal worden.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden. Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,7 miljard.