Q12015 trading update

Tweedeling in het retaillandschap bevestigt strategische keuze voor de beste locaties

Hoofdpunten:
- Bezettingsgraad eind Q1 2015: 96,4% (premium city high street shops: 98,8%)
- Huurcontracten gemiddeld tegen 1,7% hogere huren afgesloten
- Huurcontracten gesloten met aantrekkelijke retailers zoals Ted Baker, Manilla Grace, AS Adventure en Costa Coffee
- Polarisatie tussen populaire en minder populaire locaties duidelijk zichtbaar
- Acquisities in premium cities Amsterdam en Antwerpen voor in totaal € 26,3 miljoen
- Verkoop niet-strategische portefeuille in Angers voor circa € 20 miljoen
- Bevestiging van de prognose van het direct resultaat voor 2015 van € 2,10 - € 2,30 per aandeel

Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op ‘venues for premium shopping’, ziet een duidelijke tweedeling in het Europese retaillandschap met een hoge bezettingsgraad en forse huurverhogingen op de beste locaties.

We hebben de kwaliteit van de portefeuille in de afgelopen maanden verder versterkt door acquisities in de premium cities Amsterdam en Antwerpen en de verkoop van de portefeuille in Angers. Hiermee zijn goede stappen gezet richting een portefeuille die voor 75% bestaat uit premium city high street shops. Ook ben ik trots dat we sterke internationale retailers, zoals Ted Baker, Manilla Grace, AS Adventure en Costa Coffee hebben weten te interesseren voor onze panden. Robuuste huurders dragen bij aan stabiele en voorspelbare huurinkomsten.

De resultaten van het afgelopen kwartaal laten zien dat onze strategische keuze voor premium cities succesvol is. We moeten echter ook de economische realiteit onder ogen zien. De afgelopen jaren heeft de economische situatie en het veranderende  consumentengedrag gezorgd voor lagere omzetten bij retailers in de kleinere plaatsen en dorpen. Wij hebben hierdoor op deze locaties huurconcessies moeten doen en verwachten dat dit het komende jaar niet zal veranderen. Retailers kiezen bewust voor de beste locaties: daar waar de consument graag heen gaat om te winkelen.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned belegt in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,5 miljard.