Vastned versterkt positie in Antwerpen door acquisities en verhuringen

Vastned, de beursgenoteerde Europese vastgoedonderneming met focus op venues for premium shopping, verwerft twee high street shops in hartje Antwerpen en boekt successen in verhuur.

De twee verworven high street shops liggen midden in de gezellige en historische binnenstad van Antwerpen. Dit betreft panden in de Schuttershofstraat en de Korte Gasthuisstraat.

Schutterhofstraat 22
De Schutterhofstraat is dé luxueuze winkelstraat van Antwerpen met retailers als Hermès, Gucci, Jimmy Choo en Chanel. Vastned verwierf de high street shop Schuttershofstraat 22. Dit pand ligt naast Schuttershofstraat 24, dat reeds bij Vastned in eigendom is en wordt verhuurd aan de Belgische high-end fashionretailer Terre Bleue. Door samenvoeging van deze twee units kan een unieke winkeloppervlakte van bijna 220 vierkante meter op de begane grond en 310 vierkante meter op de eerste verdieping ontstaan. Hiermee kan Vastned inspelen op de toenemende vraag naar grotere winkeloppervlaktes van luxury retailers.

Naast Schutterhofstraat 22 en 24 bezit Vastned Schutterhofstraat 30 en 32, die respectievelijk verhuurd zijn aan het Franse lingeriemerk Pain de Sucre en de exclusieve Belgische juwelier Slaets. Met laatstgenoemde huurder is recentelijk het huurcontract verlengd en op nummer 30 kan Vastned binnenkort het Italiaanse modelabel Manila Grace verwelkomen. Beide vormen bewijs dat deze locatie in trek is bij toonaangevende retailers in het hoge segment. Vastned is ervan overtuigd het komende jaar haar bezit op de Schuttershofstraat verder uit te kunnen breiden.

Korte Gasthuisstraat 17/Groendalstraat 18
Vastned verwierf voorts Korte Gasthuisstraat 17/Groendalstraat 18, dat tegen een marktconforme huur langjarig is verhuurd aan één van de nieuwe merken van H&M, &Other Stories. De high street shop heeft een winkeloppervlakte van in totaal meer dan 1.100 vierkante meter verdeeld over twee verdiepingen (begane grond 700 vierkante meter en de eerste verdieping 400 vierkante meter). De Korte Gasthuisstraat is één van de populaire winkelstraten van Antwerpen met retailers als Superdry, COS, Scotch & Soda en SuperTrash. Korte Gasthuisstraat 17 ligt in het midden van deze bekende winkelstraat. Naast Korte Gasthuisstraat 17 bezit Vastned Korte Gasthuisstraat 27 dat verhuurd is aan de Belgische high-end fashionretailer Terre Bleue.

Korte Gasthuistraat 17 is via Vastned Retail NV verworven en niet via Vastned Retail Belgium, omdat het aandeel van H&M dan groter dan 20% van de huurinkomsten zou worden wat wettelijk niet is toegestaan in België.

Vastned kocht deze twee unieke retailunits van een particuliere belegger. CBRE stond Vastned bij in deze transactie.

Antwerpen is een stad dat steeds meer internationale retailers trekt. Het afgelopen tijd zagen we bijvoorbeeld nieuwkomers als Valentino, The Kooples en Forever 21 om er slechts een paar te noemen. De Schuttershofstraat en de Korte Gasthuisstraat zijn populaire winkelstraten, niet alleen bij lokale consumenten, maar ook bij de vele toeristen die de stad trekt. Sterke luxe retailers kiezen voor de Schuttershofstraat, waar de Korte Gasthuisstraat een geheel eigen signatuur heeft. Ik ben trots op de voortvarendheid waarmee ons Belgische team verhuringen, aankopen en ontwikkelingen aanpakt. Hiermee kunnen we onze strategie verder uitrollen.

Vastned is een Europese beursgenoteerde winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,5 miljard.