Vastned sluit langlopende lening met AXAreal estate

Aandeel niet-bancaire financiering neemt toe tot ruim € 300 miljoen

Vastned, het beursgenoteerde Europese winkelvastgoedbedrijf met focus op venues for premium shopping, plaats een langlopende lening van € 75 miljoen bij AXA Real Estate Investment managers SGP, die handelt namens haar klanten.

Deze niet door hypotheek gedekte (unsecured) lening van € 75 miljoen met AXA Real Estate Investment Managers SGP (AXA REIM), die handelt namens haar klanten, verbetert de gemiddelde looptijd van de vreemdvermogenfinanciering en draagt bovendien bij aan de verdere diversificatie van kredietverstrekkers. Het totaal aan niet-bancaire leningen stijgt hierdoor tot boven de € 300 miljoen. Naast de Amerikaanse privateplacementmarkt, betreedt Vastned met deze nieuwe langlopende lening nu ook de Europese privateplacementmarkt. De lening heeft een looptijd van zeven jaar en kent een variabele rente met een marktconforme marge. Naast verlenging van de gemiddelde looptijd van de leningenportefeuille, zal deze lening bijdragen aan het verlagen van de gemiddelde rente van de leningenportefeuille van Vastned. Rabobank trad op als sole arranger en placement agent in deze transactie.

Tom de Witte, CFO Vastned
Wij zijn verheugd met deze transactie met een gerenommeerde partij als AXA. Deze nieuwe lening past volledig binnen onze strategie om onze financiering verder te diversificeren. Dat Vastned als één van de eerste vastgoedbedrijven een unsecured langlopende lening op de Europese privateplacementmarkt heeft af kunnen sluiten, zien wij als een bevestiging van ons aantrekkelijke risicoprofiel, en verbreedt de financieringsmogelijkheden voor Vastned naar de toekomst toe.
Tom de Witte, CFO Vastned

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned belegt in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,5 miljard.