Vastned halfjaarverslag 2015

Robuuste portefeuille en solide financiering bepalen goede resultaten eerste halfjaar

Hoofdpunten H1 2015:
- Direct resultaat stijgt naar € 1,23 per aandeel (H1 2014: € 1,21 per aandeel)
- Positief indirect resultaat van € 0,16 per aandeel (H1 2014: € 0,73 negatief per aandeel)
- Premiumcity-highstreetshopportefeuille groeit naar € 1,1 miljard
- Bezettingsgraad bedraagt eind juni 2015 96,8% (premium city high street shops: 99,0%)
- Like-for-likebrutohuurgroei fractioneel negatief: -1,6% (premium city high street shops: 0,3% positief)
- Gemiddeld 6,9% hogere huurprijzen op € 5,8 miljoen afgesloten nieuwe en vernieuwde huurcontracten
- Verwacht direct resultaat 2015 verhoogd naar € 2,40 - € 2,50 per aandeel
- Verwacht voorgesteld dividend 2015 € 2,05 per aandeel (2014: € 2,00 per aandeel)

Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op ‘venues for premium shopping’, heeft de kwaliteit van de portefeuille verder versterkt en de financieringskosten verlaagd, wat resulteerde in positieve resultaten en betere vooruitzichten voor 2015. De prognose voor het direct resultaat voor 2015 is naar boven bijgesteld van € 2,10 - € 2,30 per aandeel naar € 2,40 - € 2,50 per aandeel.

Vastned heeft in het eerste halfjaar goede resultaten behaald door de kwaliteitsverbetering van onze portefeuille. Twee derde van onze totale portefeuille bestaat nu uit premium city high street shops. Dit vastgoed blijft positieve resultaten tonen op alle belangrijke parameters en zorgt daarmee voor stabiliteit van de resultaten van de totale portefeuille. Juist deze premium city high street shops profiteren van het consumentensentiment dat we vooral gedurende het tweede kwartaal voorzichtig zagen verbeteren. Het consumentenvertrouwen trok aan en het aantal faillissementen onder retailers was lager dan wij hadden verwacht. De tweedeling tussen populaire en minder populaire winkelbestemmingen is en blijft echter duidelijk zichtbaar. Zo zien we dat retailers in de grote Europese steden flagship stores openen, dat onze bezettingsgraad op deze populaire locaties hoog blijft met 99%, en we daar aantrekkelijke huurcontracten afsluiten. De grote huurstijgingen op de afgesloten huurcontracten in het tweede kwartaal zullen pas zichtbaar worden in de toekomstige like-forlikehuurgroei resultaten. Dit komt omdat een deel van deze huurcontracten in juni of zelfs pas volgend jaar zullen ingaan, zoals het huurcontract met AS Adventure in Gent. De kwaliteitsverbetering van de portefeuille resulteerde voor het eerst sinds de introductie van de highstreetstrategie eind 2011 weer in een positief indirect resultaat. Naast kwaliteit van vastgoed, plukken wij tevens de vruchten van de verbeterde kwaliteit van financiering.

Door deze positieve ontwikkelingen in combinatie met de acquisities ter waarde van ruim € 134 miljoen zijn onze verwachtingen positiever dan aan het begin van het jaar. We hebben de prognose naar boven bijgesteld en verwachten dat het direct resultaat 2015 tussen € 2,40 - € 2,50 per aandeel zal uitkomen in plaats van tussen € 2,10 - € 2,30 per aandeel. Wat betreft het dividend verwachten wij voor het boekjaar 2015 een dividend voor te stellen van € 2,05 per aandeel.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned belegt in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,7 miljard.