Trading update Q3

Vastned verhoogt verwachting direct resultaat 2014 naar € 2,35 per aandeel

Hoofdpunten derde kwartaal 2014:

- Bezettingsgraad stabiel op 96,5% (eind Q2 2014: 96,6%)
- Acquisities van premium city high street shops ter waarde van € 41 miljoen
versterken de kwaliteit van de vastgoedportefeuille
- Verdere diversificatie van kredietverstrekkers door het afsluiten van een langlopende
unsecured lening van € 75 miljoen met AXA Real Estate Investment Managers
- Verwacht direct resultaat 2014 verhoogd van € 2,10 - € 2,30 naar € 2,35 per aandeel
- Dividendvoorstel 2014: € 2,00 per aandeel

Rotterdam, 3 november 2014 – Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op ‘venues for premium shopping’, heeft in het derde kwartaal de kwaliteit van zowel de vastgoed- als de leningenportefeuille verder verbeterd. Vastned verhoogt het verwacht direct resultaat voor 2014 van € 2,10 - € 2,30 per aandeel naar € 2,35 per aandeel.

De focus van Vastned lag het afgelopen kwartaal op het verder uitbouwen van onze positie in premium cities. De afgelopen drie maanden hebben we dan ook weer veel acquisitiemogelijkheden bestudeerd. Uiteindelijk hebben wij dit kwartaal voor meer dan € 40 miljoen aan high street shops in de populaire winkelstraten van Amsterdam, Utrecht, Gent en Lyon gekocht, zoals het hoekpand op de Leidsestraat in Amsterdam dat verhuurd is aan The Coffee Company en het Nederlandse cosmeticamerk Rituals. Eind september rondden we de aankoop van de winkel, die verhuurd is aan modehuis Sandro, in de luxueuze winkelstraat Rue Édouard Herriot in Lyon af. Kort daarna hebben we het naburige pand dat verhuurd is aan de Franse high-end fashion retailer CosmoParis kunnen kopen van dezelfde eigenaar. Door bekendheid in de markt en de snelheid van handelen kwam deze transactie tot stand. Dit bewijst hoe belangrijk een hands-on en proactieve benadering is voor het samenstellen van een highstreetportefeuille. De afgelopen jaren hebben wij de Franse portefeuille stap voor stap weten te veranderen van een zeer gevarieerde portefeuille verspreid over meer dan 50 locaties naar een compacte portefeuille met een duidelijke focus op premium city high street shops met een hoge bezettingsgraad in een klein aantal geselecteerde grotere steden. De huidige portefeuille is robuust en bestendig tegen eventuele uitdagingen waar de Franse economie mee te maken kan krijgen. De goede prestaties van premium city high street shops die ook dit kwartaal werden behaald met huurverhogingen van ruim 3% en een bezettingsgraad van bijna 100% onderschrijven ons vertrouwen. Wij zien dat retailers juist op de beste plekken in deze steden aanwezig willen zijn en daarvoor bereid zijn te betalen. Dit is een belangrijk gegeven nu expansie voor retailers, zowel in het massmarket als in het luxueuze segment, niet meer vanzelfsprekend is en retailers dus zeer kritisch kijken naar de locatie voor ze een winkel openen. Begin dit jaar gaven we aan dat we voor 2014 een direct resultaat van tussen de € 2,10 en € 2,30 per aandeel verwachtten. Doordat onze vastgoedportefeuille, ondanks het relatief lastige retailklimaat, goede resultaten blijft behalen, in combinatie met de gunstige renteontwikkelingen en de daarmee gepaard gaande lagere financieringskosten, verwachten wij dat het direct resultaat voor 2014 hoger zal zijn en rond de € 2,35 per aandeel zal uitkomen. Gezien dit resultaat en onze sterke balans verwachten wij om voor 2014 een dividend van € 2,00 per aandeel voor te kunnen stellen. Onze solide balans en financiële slagkracht stellen ons verder in staat om onze strategie gericht op groei in premium cities pragmatisch en stap voor stap voort te zetten."

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned belegt in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,5 miljard.