Trading Update 9M 2018

Resultaten 2018 op koers; direct resultaat naar bovenkant range

Hoofdpunten
- Huurstijging van 2,0% op nieuwe core city assets huurcontracten afgesloten in 9M 2018
- Bezettingsgraad core city assets 96,7%
per eind september 2018
- Core city assets portefeuille uitgebreid in Utrecht voor in totaal € 11,0 miljoen
- Niet-strategische panden verkocht in Nederland en Frankrijk voor in totaal € 64,3 miljoen
- Flagship store UNIQLO geopend aan de Kalverstraat 11/Rokin 12 in Amsterdam
- Nederlandse regering handhaaft FBI-regime; Vastned pleit voor omzetting naar een REIT-regime
- Aandeleninkoopprogramma gestart van maximaal € 40 miljoen
- Verwacht direct resultaat voor 2018 naar bovenkant range, tussen de € 2,15 en € 2,20 per aandeel
- Dividendvoorstel voor 2018 van in totaal € 2,05 per aandeel

Download rechts het volledige persbericht.

Onze portefeuille heeft goede resultaten laten zien in de eerste negen maanden van 2018, in lijn met onze verwachtingen. Het aandeel core city assets bedraagt 81% en de bezettingsgraad van de gehele portefeuille bleef hoog en bedroeg 96,3% per eind september. De retailmarkt is en blijft voorlopig nog in transitie, waarbij retailers voorzichtig zijn met het openen van nieuwe winkels. De karakteristieken van een winkelpand en de locatie zijn daarbij zeer bepalend.

De kwaliteit van onze portefeuille is verder verbeterd door de verkoop van verschillende niet-strategische panden in Frankrijk en Nederland. Daarnaast zijn food & beverage assets in de binnenstad van Utrecht toegevoegd aan onze core city assets portefeuille.

Op Prinsjesdag is het belastingplan van de Nederlandse regering bekendgemaakt. Nadien heeft de regering door toenemende weerstand van de oppositie besloten om de voorgenomen afschaffing van de dividendbelasting en de daarmee samenhangende afschaffing van het FBI-regime te schrappen. Dit is goed nieuws voor Vastned, omdat het fiscale regime in Nederland ongewijzigd blijft. Vastned blijft overigens wel pleiten voor een omzetting naar een REIT-regime voor vastgoedfondsen.

Op 19 oktober 2018 zijn wij gestart met een aandeleninkoopprogramma van maximaal € 40 miljoen. De investeringsmogelijkheden voor core city assets, waar Vastned waarde toe kan voegen, zijn momenteel beperkt en de yields hierop zijn historisch laag. Wij zijn van mening dat een aandeleninkoop op dit moment het beste alternatief is om rendement te genereren voor onze aandeelhouders.

In de resterende maanden van dit jaar gaan wij stap-voor-stap voorwaarts in de uitvoering van onze strategie en wij verwachten een direct resultaat voor 2018 aan de bovenkant van onze eerder afgegeven range, tussen de € 2,15 en € 2,20 per aandeel.

Vastned is een Europese beursgenoteerde winkelvastgoedonderneming (Euronext Amsterdam: VASTN) met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden. Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,6 miljard per 30 september 2018.