Trading update 9M 2013

VASTNED VERHOOGT BEZETTINGSGRAAD HIGH STREET SHOPS DOOR AANTREKKELIJKE VERHUURACTIVITEITEN

Samenvatting

Vastned, het beursgenoteerde Europese beleggings- fonds in winkelvastgoed met de focus op high street shops, heeft de bezettingsgraad van de high street shops verhoogd naar 96,4% door aantrekkelijke verhuuractivitei- ten. De bezettingsgraad van de totale portefeuille bleef vrijwel stabiel op 93,5%. Het verwacht direct beleggingsresultaat voor 2013 is met € 2,75 - € 2,85 per aandeel lager dan 2012 met name als gevolg van de voortvarende stappen die gezet zijn met desin- vesteringen van niet-strategische vastgoedbeleggingen.

Hoofdpunten eerste negen maanden 2013

–  Bezettingsgraad high street shops stijgt naar 96,4% eind Q3 2013 (eind Q2 2013: 95,5%)

–  Bezettingsgraad totale portefeuille vrijwel stabiel op 93,5% (eind Q2 2013: 93,8%)

–  Huurstijging van 8,9% bij verhuringen high street shops in eerste negen maanden

–  Acquisitie van high street shops in Bordeaux, Brugge, Amsterdam en Utrecht en des-investering van winkelcentra Thoiry in Val Thoiry en Het Rond in Houten verbeterenhet high street profiel

–  Verdere spreiding onder kredietverstrekkers met nieuwe vijfjarige lening van € 40 miljoen van het Belgische Belfius

–  Verwacht direct beleggingsresultaat 2013 tussen de € 2,75 - € 2,85 per aandeel

– Dividendvoorstel 2013 bevestigd op € 2,55 per aandeel (FY 2012: € 2,55)

Het economische klimaat blijft haar weerslag hebben op retailers in Europa, doordat de consumentenbestedingen onder druk blijven, met name in Nederland en Spanje. Dit betekent dat het steeds belangrijker wordt dat we weten wat er speelt onder retailers en dat we weten wat zij belangrijk vinden, zodat we daarop kunnen anticiperen. We zien een steeds duidelijkere tweedeling tussen de beste winkellocaties en de secundaire winkel- straten en -locaties. Retailers kiezen steeds bewuster voor de populaire winkelstraten. Dit zien wij terug in de huurstijgingen van gemiddeld 9% voor de huurcontracten op de high streets. Ook de bezettingsgraad op deze premium venues is gestegen van 95,5% naar 96,4% in het derde kwar- taal, door met name een stijging van de bezettingsgraad van de Nederlandse high street shops van 96,3% naar 97,0%. Wij zien deze ontwikkelingen als een bevestiging van onze keuze voor high streets.