Q3 2017 Trading update

Aanhoudende kwaliteitsverhoging van de Vastned-portefeuille

Hoofdpunten

- Bezettingsgraad core city assets en totale portefeuille onverminderd hoog op respectievelijk 99,6% en 97,6%
- Clusters in Amsterdam, Antwerpen en Parijs verder vergroot met in totaal € 31,9 miljoen
- Strategische stappen gezet door desinvesteringen voor een totaalbedrag van € 116,6 miljoen
- Gerealiseerde huurstijging van 9,9% op de afgesloten huurcontracten voor core city assets
- Verwacht direct resultaat voor 2017 blijft € 2,10 - € 2,20 per aandeel
- Verwacht dividendvoorstel voor 2017 van € 2,05 per aandeel onveranderd

De bezettingsgraad van onze portefeuille bleef de afgelopen negen maanden hoog en bedroeg eind van dit kwartaal 97,6%. De core city assets waren met 99,6% zelfs nagenoeg volledig verhuurd. Wij blijven ons richten op het verder vergroten van de portefeuille core city assets en het verkleinen van de mixed retail locations, vooral in Nederland.

Zo acquireerden wij onder andere core city assets in de historische binnensteden van Amsterdam, Antwerpen en Parijs voor een totaalbedrag van € 31,9 miljoen. Ook verkochten wij vastgoed ter waarde van € 116,6 miljoen, waaronder de gehele portefeuille in Turkije en verschillende assets verspreid over Nederland en België. Wij blijven zo de kwaliteit van de portefeuille stap-voor-stap verder verhogen.

Daarnaast heeft de renovatie en realisatie van appartementen en studio’s boven winkels onze aandacht. Wij hebben in de eerste negen maanden 8 appartementen opgeleverd en op verschillende locaties in Amsterdam en Utrecht verwachten wij de komende drie kwartalen nog eens 23 appartementen voor verhuur aan te kunnen bieden. Met het renoveren en creëren van appartementen boven winkels, dragen wij bij aan het verbeteren van de leefb aarheid van binnensteden, spelen wij in op de groeiende vraag naar woonruimte in de binnensteden en voegen wij waarde toe aan de bestaande portefeuille.

Door de stabiele voortgang in de afgelopen drie maanden herhalen wij onze verwachting voor het direct resultaat 2017 van € 2,10- € 2,20 per aandeel en een verwacht dividendvoorstel voor 2017 van € 2,05 per aandeel.

Tenslotte hebben wij kennis genomen van het nieuwe Regeerakkoord wat op 10 oktober 2017 is gepresenteerd, waarin onder andere staat dat met ingang van 2020 directe beleggingen in vastgoed door beleggingsinstellingen niet meer zijn toegestaan in verband met het afschaffen van de dividendbelasting. Wij zijn hierover met verschillende partijen in gesprek en volgen de ontwikkelingen op de voet.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden. Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,6 miljard.