Jaarresultaten 2018

Direct resultaat 2018 boven verwachting

Hoofdpunten 2018
- Direct resultaat 2018 € 2,22 per aandeel; indirect resultaat 2018 € 0,04 per aandeel
- Dividendvoorstel voor 2018 van in totaal € 2,05 per aandeel
- Bezettingsgraad van de portefeuille 50 basispunten gestegen naar 98,6% eind 2018
- Like-for-like brutohuurgroei 0,8% voor de gehele portefeuille en 1,6% voor core city assets
- Waardestijging van de gehele portefeuille van € 5,9 miljoen; waardestijging van de core city assets van € 12,1 miljoen*
- Core city assets uitgebreid met acquisities in Amsterdam, Utrecht, Parijs en Madrid voor in totaal € 48,8 miljoen
- Niet-strategische panden verkocht in Nederland en Frankrijk voor in totaal € 70,7 miljoen
- Transformatie van de vastgoedportefeuille is afgerond
- UNIQLO en Sephora als huurders aangetrokken voor core city assets in Amsterdam en Madrid
- Overname van Vastned Retail Belgium is niet doorgegaan: aanvaardingspercentage van minimaal 90% niet bereikt
- Nederlandse regering handhaaft FBI-regime; Vastned pleit voor omzetting naar een REIT-regime
- Aandeleninkoopprogramma gestart van maximaal € 40,0 miljoen; 292.208 aandelen ingekocht in 2018
- Loan-to-value ratio 39,0% eind 2018
- Verwacht direct resultaat 2019: € 2,00 - € 2,10 per aandeel
* Exclusief acquisities en desinvesteringen

Download rechts het volledige persbericht

In 2018 hebben wij verdere stappen gezet in de uitvoering van onze strategie. De transformatie van de portefeuille is afgerond en deze bestaat nu voor 82% uit high street winkelvastgoed in grotere Europese steden. We hebben een unieke portefeuille gecreëerd met een hoge bezettingsgraad van 98,6% per eind 2018, die tot een direct resultaat van € 2,22 per aandeel heeft geleid in 2018.

We zijn er trots op dat we in 2018 weer een aantal gerenommeerde internationale retailers hebben aangetrokken als huurders voor onze panden. UNIQLO heeft in september 2018 haar eerste Nederlandse flagshipstore geopend in ons pand aan de Kalverstraat 11-17/Rokin 12-16 in Amsterdam. We hebben Calle Serrano 36 in Madrid verhuurd aan cosmeticamerk Sephora, dochter van LVMH. In Le Marais in Parijs hebben wij het winkelpand van een vertrekkende retailer gekocht en dit direct verhuurd aan het luxe merk Maje.

We hebben de kwaliteit van onze portefeuille verder verbeterd door onze high street clusters in Amsterdam, Utrecht, Parijs en Madrid uit te
breiden met een selectief aantal mooie winkel- en food & beverage panden. Tevens hebben we verschillende niet-strategische objecten verkocht in Nederland en Frankrijk om het risicoprofiel van de portefeuille verder te verlagen.

We blijven kritisch over de marktontwikkelingen, gezien de beperkte investeringsmogelijkheden en de transitie van het retaillandschap. Naast
een lage werkloosheid, economische groei en een hoog consumentenvertrouwen, is vooral de inkomensgroei van consumenten van belang voor een gezonde retailmarkt in 2019. Aandachtspunten zijn hierbij de onzekerheid rond de Brexit, internationale handelsconflicten, de wereldwijde schuldenberg en de afnemende economische groei.

In 2019 zal onze focus liggen op het handhaven van de hoge bezettingsgraad van onze portefeuille en met name op het aantrekken van een
goede huurder voor Rue de Rivoli 118-120 in Parijs, één van onze grotere assets. De verwachte leegstand van dit pand, in combinatie met lagere huurinkomsten door de kleinere omvang van de portefeuille ten opzichte van 2018 en het vervallen van eenmalige baten uit 2018, resulteert in een verwacht direct resultaat voor 2019 tussen de € 2,00 en € 2,10 per aandeel. Na de desinvesteringen van 2018 is de transformatie van onze vastgoedportefueille afgerond wat naar verwachting zal leiden tot stabiele en voorspelbare resultaten en mogelijk groei voor de toekomst. We verwachten dat het capex niveau laag zal blijven, net als in voorgaande jaren.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden. Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,6 miljard.