Amsterdam,

CEO Vastned maakt ruimte voor nieuwe fase

Amsterdam, 2 september 2020 – De Raad van Commissarissen van Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op ‘venues for premium shopping’, kondigt aan dat hij gezamenlijk met CEO Taco de Groot tot de conclusie is gekomen dat De Groot per 1 december 2020 zal terugtreden als CEO. Vastned gaat op zoek naar een opvolger, voor de volgende fase waarin het bedrijf treedt. Reinier Walta, de huidige CFO van Vastned, zal na 1 december 2020 optreden als CEO ad interim, totdat een opvolger is benoemd.

Vastned heeft de afgelopen negen jaar onder leiding van Taco de Groot de transitie naar een high street vastgoedfonds verwezenlijkt. Met haar strategie gericht op kwaliteitsverbetering van de vastgoedportefeuille, slaagde Vastned erin om tot zowel stabiele als voorspelbare resultaten voor de lange termijn te komen. De uitbraak van COVID-19 heeft ontwikkelingen in het retaillandschap, waar Vastned sinds 2011 op inspeelt, versneld en Vastned heeft de strategie update daarom naar voren gehaald. Zoals eerder aangekondigd, zal de update in februari 2021 tijdens de publicatie van de jaarresultaten van 2020 bekendgemaakt worden. Met deze ontwikkelingen komt de onderneming in een nieuwe fase, wat het nu ook een logisch moment maakt voor de stap van De Groot.

Nieuwe fase
Taco de Groot, CEO van Vastned: “We hebben de afgelopen jaren met de uitrol van onze kwaliteitsstrategie weten in te spelen op het veranderende retaillandschap, gekenmerkt door de combinatie van e-commerce en winkelen op premium locaties. Die top-locaties bewijzen hun waarde nog steeds, ook ten tijde van de corona crisis. Op dit moment staat Vastned met een update van de strategie voor een nieuwe fase. Mede ingegeven door de opstelling van een grootaandeelhouder, heb ik het initiatief genomen naar de Raad van Commissarissen om mijn positie bespreekbaar te maken. Naar mijn overtuiging is dat in het belang van de continuïteit van de onderneming en van al haar stakeholders.”

Marc van Gelder, voorzitter van de Raad van Commissarissen: “Vastned heeft onder leiding van Taco de high street strategie stap voor stap uitgerold en daarmee Vastned getransformeerd tot een winkelvastgoedfonds met focus op de beste panden in de historische binnensteden van enkele van de meest geliefde Europese steden. De transformatie betrof zowel de portefeuille als de organisatie, inclusief de financiële rapportage en processen. Opererend in een uitdagende retailmarkt, heeft Vastned een sterke performance laten zien, ook gedurende de corona crisis, met een hoge bezettingsgraad en stabiele waardering van de vastgoedportefeuille. Taco heeft hierin een cruciale rol gespeeld. Daar zijn wij hem zeer dankbaar voor.”

De Raad van Commissarissen zal een proces starten om tot een gepaste opvolging van de heer De Groot te komen en de heer Walta heeft op verzoek van de Raad van Commissarissen toegezegd om tot die tijd op te treden als CEO ad interim.

Vastned is een beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming (Euronext Amsterdam: VASTN) met focus op “venues for premium shopping”. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden. Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,5 miljard per eind juni 2020.