Vastned strategie-update: Focus op groei in geselecteerde Europese steden

Turkse portefeuille gedesinvesteerd en aankondiging aandeleninkoop

• Strategie-update: Focus op groei in geselecteerde Europese steden
• Vastned trekt zich terug uit Turkije door verkoop van haar Turkse entiteit, wat een nettoverkoopresultaat oplevert van € 5,9 miljoen
• Circa € 50 miljoen van de opbrengst zal worden aangewend voor een aandeleninkoop
• Verwachting voor direct resultaat 2017 ongewijzigd op € 2,10 - € 2,20 per aandeel

Vastned, de beursgenoteerde Europese winkelvastgoedonderneming met focus op venues for premium shopping, maakt een update van haar strategie bekend en heeft een overeenkomst getekend voor de verkoop van haar Turkse entiteit, waarmee zij zich uit Turkije terugtrekt. Een deel van de opbrengst van deze verkoop zal voor een aandeleninkoop van circa € 50 miljoen worden gebruikt.

Download het volledige persbericht rechts.

Sinds het begin van de high street strategie in september 2011 heeft Vastned haar strategie op een proactieve en gedisciplineerde wijze voortgezet. Wij hebben aanzienlijke verbeteringen in de kwaliteit van de portefeuille tot stand gebracht en clusters opgebouwd. Dit is een van onze sterke kanten geweest in de afgelopen jaren.

Wij zullen ons blijven richten op de beste winkelstraten in de beste winkelsteden in grote Europese steden, in het bijzonder op groei in vijf geselecteerde steden: Amsterdam, Antwerpen, Madrid, Parijs en Barcelona. Wij zullen ons pragmatisch en gedisciplineerd concentreren op stapsgewijze uitbreiding van de clusters in deze steden.

De desinvestering van de Turkse portefeuille draagt duidelijk bij aan de verhoogde stabiliteit van de portefeuille. De huidige geopolitieke, politieke en economische situatie in Turkije en de verwachting dat deze op de korte tot middellange termijn niet zal verbeteren maakt het minder aantrekkelijkvoor retailers om in Istanbul aanwezig te zijn. Dit zal in de komende jaren de huren onder druk zetten. Omdat de verkoop van deze portefeuille bijdraagt aan ons doel van het genereren van stabiele resultaten, zijn wij blij vandaag de verkoop van onze Turkse entiteit bekend te kunnen maken.

Vanwege de omvang van deze desinvestering hebben wij besloten om na het afronden van de transactie een  deel van de opbrengst te gebruiken om aandelen in te kopen. Gezien de combinatie van de desinvestering enerzijds en de aandeleninkoop anderzijds blijft de verwachting voor het direct resultaat voor 2017 van € 2,10 - € 2,20 per aandeel, zoals gepubliceerd op 15 februari 2017, ongewijzigd.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden. Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,6 miljard.