Vastned desinvesteert niet-strategisch vastgoed in België voor circa €26 miljoen

Vastned, de beursgenoteerde Europese vastgoedonderneming met focus op venues for premium shopping, heeft elf niet-strategische assets in België verkocht voor circa €26 miljoen.

De desinvestering betreft een portefeuille van zogenoemde baanwinkels en high street shops in Borgloon, Froyennes, Grivegnée, Hasselt, Heusden-Zolder, La Louvière, Mortsel, Overpelt, Sint-Niklaas, Tienen en Vilvoorde. In totaal verkoopt Vastned ongeveer 20.000 vierkante meter winkeloppervlakte met jaarlijkse brutohuurinkomsten van circa €1,9 miljoen. De nettoverkoopprijs (na onder andere aftrek van verkoopkosten) is circa 4% onder de boekwaarde per 31 december 2014. Door desinvesteringen van niet-strategisch vastgoed en acquisities van premium city high street shops verbetert Vastned de kwaliteit van haar portefeuille met als doel stabielere en voorspelbaardere resultaten te behalen.

Vastned werd bij deze transactie geadviseerd door Cushman & Wakefield.

Ik ben trots op de kwaliteitsslag die het Belgische team heeft weten te realiseren in de portefeuille het afgelopen jaar. We wisten voor zo’n € 27 miljoen acquisities te plegen in de populaire winkelstraten van Antwerpen en niet-strategisch vastgoed te verkopen in verschillende kleinere plaatsen voor ongeveer € 31 miljoen.

Vastned is een Europese beursgenoteerde (Euronext Amsterdam) winkelvastgoedonderneming met focus op 'venues for premium shopping'. Vastned investeert in geselecteerde steden in Europa en Istanbul, met een duidelijke focus op het beste winkelvastgoed in de populairste winkelstraten in grotere steden (“high streets”). Huurders van Vastned zijn sterke en toonaangevende internationale en nationale retailmerken. De vastgoedportefeuille heeft een omvang van ongeveer € 1,7 miljard.